گرجیان خوزستان

گرجیان خوزستان


همایش گرجیان خوزستان

 

جمعه 24 بهمن 1393 همایشی با عنوان " نگاهی به تاریخ گرجی ها در خوزستان و مراسم نکوداشت شاعر و ادیب دزفولی سرکار خانم نیره زمان رشیدیان " به همت دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول و اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول و با حضور آقای مهندس کرمی نژاد شهردار محترم، آقای مهندس پور رکنی معاون محترم فرماندار و رئیس دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار محترم سابق دزفول، اعضای محترم شورای شهر، تعدادی از هموطنان گرجی ساکن اصفهان، فریدونشهر، بویین میاندشت و خانواده هاي گرجي و مردم شريف دزفول، در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول، با اجرای بسیار خوب هنرمند توانای کشور، آقای امیر مولوی برگزار گردید.

تصویر شماره 1                     تصویر شماره 2                     تصویر شماره 3

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام سفیر محترم گرجستان، توسط جناب آقای مهندس پور رکنی نماینده محترم سازمان یونسکو در دزفول قرائت گردید.

تصویر شماره 4                             

سپس آقای دکتر مولیانی استاد زبان گرجی، پژوهشگر و محقق تاریخ که خود از گرجیان ساکن فریدونشهر می‌باشد سخنانی در خصوص علل مهاجرت گرجیان به ایران در دوران صفویان ایراد کردند و افزودند هر چند گرجیان در شرایط سخت تاریخی به ایران مهاجرت کرده‌اند اما جای خوشبختی است که خدمات شایسته‌ای در ایران انجام داده‌اند و خاطر نشان کردند که ایران و گرجستان در طول تاریخ علاوه بر روابط سیاسی، روابط فرهنگی و ادبی گسترده‌ای نیز با هم داشته‌اند.

تصویر شماره 5

سخنران بعدی آقای امین قزلباشان بودند که ابتدا به مهاجرت گرجیان به خوزستان اشاره کردند و سپس خدمات گرجیان خوزستان را برشمردند. مهاجرت تعدادی خانواده گرجی تبار با ماموریت آبادانی و ترمیم پلها از سوی حکام وقت، تبعید یکی از بزرگ زاده‌های گرجی تبار به شهر دزفول، به حکومت نشاندن فردی از خاندان گرجی تبار باراتاشویلی به عنوان حاکم شرق خوزستان و اینکه به هر صورت فرآیند افزایش نسل مجموعه این گرجیان، منتج به تشکیل جمعیتی از گرجیها، تحت عنوان  گرجیان خوزستان گردید.

 

سپس استاد محمدحسین حکمت‌فر پژوهشگر تاریخ و فرهنگ دزفول از عالمان و بزرگان دزفول یاد کرد. وی شخصیتهایی چون شیخ اسماعیل قصری و یعقوب لیث صفاری را از بزرگان این سرزمین برشمرد. استاد حکمت‌فر شناسایی و معرفی این گنجینه‌های علمی و فرهنگی دزفول را از اولویتهای نهادهای فرهنگی و پژوهشگران دزفول برشمرد و در پایان با معرفی بانو رشیدیان از خدمات فرهنگی ایشان تقدیر کرد.

تصویر شماره 7

در ادامه برنامه از خانم دکتر رشیدیان دعوت شد تا چند کلامی در رابطه با زندگی و آثار خود برای مخاطبان صحبت کنند. ایشان با بیانی ساده به معرفی آثار تألیفی خود پرداختند. در آخر نیز از ایشان توسط دفتر نمایندگی سازمان یونسکو در دزفول و سازمان میراث فرهنگی تقدیر گردید.

تصویر شماره 8

آثار تألیفی خانم دکتر رشیدیان عبارتند از:

دیوان شعر، تاریخ شش هزار ساله خوزستان، دیوان اشعار، بن بست وجود ندارد، تأمین صلح جهانی، روش رشد افکار، ایران نامه به سبک شاهنامه، شاهراه عشق، تاریخ پیدایش جهان، پژوهشی در خود شناسی تا روش زیباسازی زندگی

اجرای موسیقی بی کلام و موسیقی بومی بخش دیگری از این مراسم بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

تصویر شماره 9                     تصویر شماره 10

ضمناً در خلال مراسم پیام دوستی و محبت آمیز گرجیان فریدونشهر و بویین میاندشت توسط آقای جوانبخش یکی از عزیزان گرجی بویین میاندشت خطاب به گرجیان خوزستان قرائت شد.

تصویر شماره 11

در پایان مراسم از عزیزانی که برای برگزاری این مراسم زحمت کشیده بودند تقدیر گردید.

تصویر شماره 12                تصویر شماره 13                تصویر شماره 14

 

این گزارش در تاریخ 24 بهمن 1393 توسط اینجانب رضو باراتاشویلی مدیر وبلاگ گرجیان خوزستان که در همایش حضور داشتم تهیه گردیده و نشر داده شد.


نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 27 تير 1395برچسب:همایش گرجیان خوزستان,پیام سفیر گرجستان,نگاهی به تاریخ گرجیان خوزستان,گرجیان فریدون شهر,گرجی محله,ساکارتولو,تفلیس,تبیلیسی,گرجستان,თბილისი,საქართველო,georgian,georgia, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com